Lucies advies en begeleiding

problemen met paarden

Hierover staat al e.e.a. bij 'werkwijze'. De lessen gaan zoals een goede paardrijles, alleen met een ander onderwerp dan rijden.
U kunt met elke vorm van moeilijk verstaanbaar gedrag bij mij terecht, te denken aan:
  • bijten, slaan (of hiermee dreigen)
  • u omver lopen, of u meeslepen
  • los trekken
  • (problemen bij) hoeven uitkrabben
  • uw paard gaat niet voor u aan de kant
  • angst voor de omgeving, of objecten (schriktraining)
  • uw paard dreigt of valt aan tijdens het longeren
  • tempo- en richtingscontrole aan de longe, of met rijden (ook buitenritten)
  • halsteren, vliegenmaskers om, dekens, hoofdstel, zadel
  • complexe problemen, enz.
Ik ben ook zeer bekend met de extremere reacties:
  • faint (flauw vallen)
  • fight (vechten)
  • flight (vluchten)
  • freeze (blokkeren)

longeerlessen

Rijlessen zijn er te kust en te keur, maar hoe longeer je eigenlijk? Tja, niet ieder paard is zo 'voorgeprogrammeerd' om toch maar te lopen, ondanks dat de longeur het niet goed aangeeft.
Weet u niet hoe te longeren? Maakt uw paard er een feestje van? Hierbij kunt u bijvoorbeeld denken aan: uw paard gaat te snel/traag, draait om, of komt naar u toe. Ik bevestig dat uw paard het principe snapt, en leer u op lichaamstaal te longeren. Want u wilt toch niet dat uw paard per ongeluk op het stemcommando van een ander reageert? Lichaamstaal is vanzelfsprekend voor een paard; ieder paard kent het van nature.
Ook geef ik begeleiding bij het rechtrichten aan de enkele longe, zodat uw paard voorwaarts/neerwaarts en lang/laag in balans leert lopen. Dit aan het halster of eventueel kaptoom.

overstap naar bitloos

U zou wel graag bitloos willen trainen, maar vindt dit toch een beetje riskant? Want hoe behoudt u de controle, zonder bit?
In principe train ik alleen bitloos, of met neckrope/neckring en zelfs helemaal zonder tuigage om het hoofd of de hals.
Ik kan u dus zeker helpen met een veilige overstap, aangezien ik menig paard op deze wijze heb opgeleid danwel omgeschoold.